بورس چه مزایایی برای شرکت ها دارد؟

چرا شرکت ها به دنبال عرضه شدن در بازار سرمایه هستند؟  ورود به بورس و فرابورس چه مزایایی برای شرکت ها به دنبال دارد؟

برای کسب مجوز های لازم برای ورود به بورس و معامله شدن سهام شرکت ها، آن ها باید شرایط و ضوابط سختگیرانه ای را که سازمان بورس و اوراق بهادار طبق قانون، تعیین کرده است را، رعایت کنند. اما این سوال شاید ایجاد شود که چرا شرکت ها این قوانین سختگیرانه  را به جان میخرند، مگر چه مزایایی برای آن ها در پی دارد؟

در این مطلب مزایای عرضه شدن در بورس، برای شرکت ها را توضیح می دهیم.

بورس چه مزایایی برای شرکت ها دارد؟

شرکت ‌ها با عرضهه ی سهام خود در بازار سرمایه، از منافعی برخوردار می‌ شوند. ورود شرکت ‌ها به بازار بورس، به ‌صورت مستقیم و غیرمستقیم مزایای گوناگونی برای آن‌ ها دارد. در ادامه، به برخی از مزایای ورود شرکت ‌ها به بازار بورس اشاره می ‌کنیم:

1- تأمین مالی آسان شرکت ‌ها

2- استفاده از معافیت ‌های مالیاتی

3- کسب وجهه و اعتبار عمومی

4- به‌ روز رسانی ارزش واقعی شرکت

5- سهولت در استفاده از تسهیلات بانکی و سایر ابزار های تأمین مالی

6- افزایش اعتبار داخلی و خارجی

تأمین مالی آسانِ شرکت ‌ها

اولین مزیت ورود به بورس، تأمین مالی است که از طریق عرضه ی سهام و سایر اوراق بهادار حاصل می‌ شود. هر شرکتی برای بقا و گسترش فعالیت‌ های خود، نیازمند ورود منابع مالی جدید است. این منابع مالی از چند روش تأمین می ‌شود: 1. گرفتنِ وام (تسهیلات) از بانک 2. عرضه ی سهام 3. توافق با شرکا.

پیامد دریافت وام از بانک، باز پرداخت پول با بهره ی زیاد و اقساط سنگین است. جذب سرمایه از طریق چانه ‌زنی با شرکا نیز در ادامه ی روند کار، موجب افزایش هزینه ‌ها می ‌شود؛ درحالی‌ که با ورود شرکت به بورس و انتشار سهام، منابع مالی شرکت به ‌سرعت و به‌ سادگی تأمین می ‌شود.

سرمایه گذاری در بورس سببِ شکوفایی اقتصاد کشور می گردد.

استفاده از معافیت‌ های مالی

شرکت ‌های پذیرفته‌ شده در بورس بین ۵ تا ۱۰ درصد از معافیت مالیات بر درآمد بهرمند می‌ شوند و در واقع کمتر از سایر شرکت ‌ها که سهام‌شان در بورس عرضه نشده است، مالیات می‏ پردازند. همین امر منجر به کاهش هزینه های آن‌ ها و در نتیجه، افزایش سودشان می ‌شود. بنابراین، بسیاری از شرکت ‌ها تلاش می ‌کنند تا برای حضور در بورس، شرایط لازم را کسب کنند.

کسب وجهه و اعتبار عمومی

شرکت ‌ها برای ورود به بورس باید شرایط ویژه ‌ای داشته باشند و از فیلتر های قانونی زیادی عبور کنند و همچنین به ‌صورت منظم بر علمکرد شرکت‌ های پذیرفته ‌شده در بورس نظارت می ‌شود؛ بنابراین، شرکت‌ های فعال در بورس، در بین سرمایه‌ گذاران اعتماد بیشتری دارند و همین امر موجب اطمینان و تمایل سرمایه ‌گذاران به خرید سهام این شرکت‌ ها می‌ شود و به دنبال آن، شاهد توسعه ی شرکت ‏های بورسی هستیم.

به ‌روز رسانی ارزش واقعی شرکت

ارزش سهام شرکت های بورسی در بازار بر اساس عرضه و تقاضای موجود برای آن سهم و اقبال سرمایه گذاران به آن تعیین می ‌شود. این موضوع، بازتاب نگرشِ بازار متخصص و رسمی (بازار بورس) را به آینده ی آن شرکت نشان می ‌دهد. همین امر سبب می ‌شود که مدیران آن شرکت بتوانند برای پیشبرد اهداف خود، خط‌ مشی مدیریتی ارائه دهند؛ چراکه قادر به تعیین روزانه ی ارزش دارایی‌ های خود هستند.

سهولت در استفاده از تسهیلات بانکی و سایر ابزار های تأمین مالی

شرکت ‌های بورسی، شفافیت و عملکرد بهتری دارند و به همین دلیل، نهاد های وام ‌دهنده مثل بانک ‌ها نیز این شرکت ‌ها را در اولویت قرار می‌ دهند و تسهیلات ویژه‌ ای را در اختیارشان قرار می دهند، ضمن این که سقف تسهیلات بانکی برای شرکت‌ های پذیرفته‌ شده در بورس، از شرکت ‌های غیر بورسی بیشتر است.

افزایش اعتبار داخلی و خارجی

همان‌ طور که گفتیم، شرکت ‌های پذیرفته ‌شده و فعال در بورس به دلیل شفافیت، الزامات و نظارت‌ هایی که بر بازار می ‌شود، معتمد هستند؛ از این‌ رو، با گذاشتن وثیقه، از بازار های مالی داخلی و خارجی تأمین اعتبار می‌ کنند.

در بالا برخی از مزیت‌ های بازار سرمایه برای شرکت‌ های پذیرفته ‌شده در آن را برشمردیم که صد البته تشویقی برای سایر شرکت‌‌هاست تا با فراهم‌ کردن شرایط و الزامات پذیرش، از این منافع برخوردار شوند و این خود قدمی بزرگ برای دستیابی به اقتصادی شفاف و پویاست.

توجه کنید که این مزیت های نام برده شده برای شرکت به صورت غیر مستقیم برای سرمایه گذاران نیز منفعت دارد چرا که هر چقدر شرکتی از مزایای ارائه شده به نحو احسن استفاده کند، منافع آن بر در آمد و سود شرکت تاثیر داشته و سهام داران نیز منتفع می شوند.

مطلب مزیت ورود به بورس برای شرکت ها، توسط مجموعه آموزشی بازارهای مالی بورسار، تهیه شده است.

0 پاسخ به "بورس چه مزایایی برای شرکت ها دارد؟"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق این سایت متعلق به رسانه آموزشی بورسار می باشد.

up to

50% off

Awesome Products - Amazing Prices