انواع قیمت سهام کدامند؟

قیمت سهم رشد کرد، قیمت نزول داشت، امروز ارزش سهام تغییری نکرد! قیمت این سهم در آینده افزایش خواهد یافت، این سهم بسیار گران است! این نماد جای رشد دارد! 

جملات بالا تنها بخشی از گفتگوی روزانه فعالان بازار سرمایه درمورد ارزش یک سهم است.

اما سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که افراد بر چه اساسی ارزش یک سهم را می‌سنجند؟ چه ارزش معیار چیست؟ انواع قیمتی‌هایی که روزانه برای یک سهم می شنویم، بر چه اساسی تعیین می‌شوند؟

در این مطلب به شرح انواع قیمت و ارزش سهام می‌پردازیم، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

انواع قیمت سهام:

قیمت بازار

قیمت بازار یا قیمت معاملاتی، قیمت سهام هنگام معامله در بورس است که براساس میزان عرضه و تقاضا برای آن سهم تعیین می‌‌شود. به عنوان مثال اگر به علت عملکرد خوب یک شرکت، میزان تقاضا برای خرید سهم آن افزایش یابد، این امکان وجود دارد که رشد قیمت تا چند برابر قیمت اسمی (یعنی 100 تومان) ادامه پیدا کند. همچنین اگر عملکرد ضعیف یک شرکت باعث شود که سرمایه‌‌گذاران تمایلی به خرید یا نگهداری سهم نداشته باشند، در این صورت اقدام به فروش سهم می‌کنند. در نتیجه با افزایش عرضه، قیمت سهم کاهش پیدا می‌‌کند. حال اگر این روند ادامه یابد، حتی ممکن است قیمت سهم به زیر قیمت اسمی هم برسد.

قیمت تقاضا

قیمتی که خریداران تمایل به خرید سهم در آن قیمت دارند.

قیمت عرضه

قیمتی که سهامداران تمایل به فروش و عرضه سهم در آن قیمت دارند.

قیمت سر به سر

قیمتی که در آن کارمزد خرید و فروش و مالیات محاسبه می‌شود و فروش سهم در این قیمت نه منجر به سود شخص و نه منجر به ضرر او خواهد شد!

قیمت پایانی

پس از خاتمه ساعات معاملاتی قیمت پایانی یک سهم با توجه به عواملی نظیر قیمت پایانی روز گذشته، میانگین وزنی قیمت در روز جاری، تعداد سهام معامله شده در روز جاری و میزان حجم مبنا شرکت با استفاده از فرمول زیر محاسبه می‌شود:

محاسبه قیمت پایانی

تأثیر حجم مبنا در این فرمول به این صورت است که باید تعداد مشخصی از سهام شرکت در یک روز معامله شود تا قیمت آن سهم مشمول تغییر مثبت یا منفی قرار گیرد. به عبارت دیگر میزان تغییر به نسبت سهام معامله شده به حجم مبنا بستگی دارد. در صورتی که تعداد سهام معامله شده از حجم مبنا کمتر باشد از فرمول بالا برای محاسبه قیمت پایانی استفاده می‌کنیم و اگر بیشتر از حجم مبنا باشد، قیمت پایانی همان میانگین موزون قیمت در روز جاری است.

بازه قیمتی و دامنه نوسان روز معاملاتی  بعد نیز براساس قیمت پایانی و نه قیمت آخرین معامله تعیین خواهد شد.

قیمت آخرین معامله

منظور قیمتی است که پیش از بسته شدن، سهم به آن قیمت معامله شده‌است که به آن، قیمت بسته شدن نیز گفته می‌شود.

قیمت بازگشایی سهم

قیمتی که سهم معاملات خود را در آن قیمت آغاز می کند، قیمت گشایش است. این قیمت از 5- تا 5+ قیمت پایانی روز قبل است. لازم به ذکر است، در برخی موارد (بسته به دلیلی که نماد بسته و متوقف شده است) قیمت بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می‌شود. اما در حالت عادی قیمت سهم روزانه در دامنه نوسان بازگشایی می شود.

ارزش اسمی

ارزش اسمی یک سهم، قیمتی است که پذیره‌نویسی سهام شرکت بر اساس آن انجام می‌شود. ارزش اسمی هر برگه سهم، در بورس اوراق بهادار تهران 100 تومان می‌باشد.

ارزش دفتری

با کسر مجموع بدهی‌ها از مجموع دارایی‌های یک شرکت، ارزش سرمایه سهامداران شرکت و به تعبیر دقیق‌تر، مجموع حقوق صاحبان سهام مشخص می‌شود. با تقسیم مبلغ حقوق صاحبان سهام بر تعداد سهام شرکت، ارزش دفتری سهم به دست می‌آید.

ارزش ذاتی

منظور از ارزش ذاتی یک سهم، ارزش واقعی آن سهم است. شاید این سوال پیش آید که چه تفاوتی بین قیمت بازار و قیمت ذاتی یک سهم وجود دارد؟ فرض کنید قیمت بازاری سهم شرکت الف، 1000 تومان است، به عبارت دیگر سهام شرکت الف در بازار بورس به این قیمت معامله می‌شود. اما افراد ارزش این سهم را 1700 تومان می‌دانند که این ارزش براساس پارامترهای گوناگون و روش‌های مختلف تحلیل بدست آمده است. بنابراین سرمایه‌‌گذاران بسیاری متقاضی خرید این سهم هستند چراکه معتقدند که این سهم ارزشی بیش از آنچه که در حال حاضر معامله می‌شود، دارد. بنابراین سهم‌هایی که در حال حاضر پایین‌تر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شوند، احتمال آنکه ارزش آن‌ها در آینده افزایش یابد، بسیار زیاد خواهد بود.

ارزش جایگزینی
برای محاسبه ارزش جایگزینی ابتدا باید ارزش به روز دارایی‌های شرکت محاسبه شود به این معنا که اگر بخواهیم همان شرکت را در شرایط فعلی راه اندازی کنیم، به چه میزان سرمایه نیاز داریم. با تقسیم این مقدار به تعداد سهام شرکت، ارزش هر برگه سهام به دست می‌آید که به آن ارزش جایگزینی گفته می‌شود.

حال که با انواع قیمت آشنا شدید، می‌توانید با قیاس قیمت‌های مختلف یک سهم، آینده ارزش و روند معاملاتی آن سهم تحلیل کنید. این تنها بخشی از پروسه تحلیل است و نحوه محاسبه قیمت‌های مختلف، خود مستلزم کسب دانش و شناخت انواع راه‌های محاسبه می باشد.

مطلب “انواع قیمت سهام کدامند” توسط رسانه آموزشی بازارهای مالی بورسار، تهیه شده است.

2 پاسخ به "انواع قیمت سهام کدامند؟"

  1. با تشکر از توضیحات مفید شما. من یه سوالی داشتم. قیمت پایانی همون میانگین موزون قیمت های روز سهم هست؟

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق این سایت متعلق به رسانه آموزشی بورسار می باشد.

up to

50% off

Awesome Products - Amazing Prices