منظور از ریسک و بازده چیست؟

هر سرمایه گذاری به امید بازده آن و با توجه به ریسک آن انجام می­ گیرد.

اگر می­ خواهید سرمایه گذاری مطمئنی داشته باشید حتما باید ارتباط میان دو پارامتر ریسک و بازده را در نظر بگیرید.

بازده

بازده سود یا زیان ناشی از خرید و فروش یک سرمایه است.

حال ممکن است سرمایه گذار در زمان خرید سرمایه خود عدد خاصی را برای سود خود انتظار داشته باشند به این عدد «بازده مورد انتظار» می گویند و در نهایت سود یا زیانی که پس از فروش سرمایه به دست سرمایه گذار می رسد «بازده واقعی» گفته می­ شود.

به تفاوت «بازده واقعی» و «بازده مورد انتظار» ریسک می گویند.

بازده واقعی – بازده مورد انتظار = ریسک

ایجاد تعادل مناسب بین ریسک و بازده، مهم‌ترین تصمیم‌گیری مالی به شمار می‌آید زیرا هر چه افراد بازده بالاتری را انتظار داشته باشند باید ریسک بالاتری را متحمل شوند.

در یک تقسیم‌ بندی کلی ریسک به دو نوع ریسک سیستماتیک و غیر سیستماتیک بخش ‌بندی می ‌شود:

ریسک غیر سیستماتیک (قابل‌ اجتناب):

ریسکی است که به ساختار یک شرکت یا بنگاه اقتصادی و یا یک صنعت خاص مربوط می ‌شود و با استفاده از برخی از روش ‌ها می ‌توان از آن اجتناب کرد.

این ریسک ‌ها اغلب ناشی از خصوصیاتِ خاصِ شرکت ‌ها هستند و منشاء درونی دارند؛ مانند ضعف مدیریت شرکت، اقدامات منفی سهامداران عمده شرکت و تحولات جهانی و داخلی در صنعت مربوطه و…

حداقل ساختن ریسک غیر سیستماتیک

ایجاد سبد سهام (چندین دارایی با کمترین ضریب همبستگی) که در این صورت ریسک سبد به ‌طور یقین کمتر از وزن ریسک تک ‌تک سهام تشکیل ‌دهنده آن خواهد بود.

ریسک سیستماتیک (غیر قابل اجتناب):

ریسکی است که کنترل آن در اختیار سرمایه ‌گذاران و مدیران نبوده و در اثر عوامل کلان حاکم بر بازار است. برای نمونه می ‌توان به وضع تحریم ها، تغییرات نرخ بهره و ارز اشاره کرد.

ارتباط میان ریسک و بازده

همانطور که از تعاریف مشخص است، میان ریسک و بازده رابطه مستقیمی وجود دارد. سرمایه ‌گذاری که خواهان بازدهی بیشتری است باید ریسک‌ پذیری بالا تر داشته باشد. بنابراین شناخت ویژگی‌ های شخصیتی و میزان ریسک ‌پذیری، مهم ترین چالش پیش روی هر سرمایه ‌گذار قبل از ورود به بازار سرمایه است تا بر اساس آن برای سرمایه ‌گذاری خود تصمیم‌ گیری کند.

 

۱۳۹۹/۰۹/۲۳

0 پاسخ به "منظور از ریسک و بازده چیست؟"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق این سایت متعلق به رسانه آموزشی بورسار می باشد.

up to

50% off

Awesome Products - Amazing Prices