بیت‌کوین چیست و چه کاربردی دارد؟

بیتکوین یک نوع جدید از پول الکترونیک است که غیر متمرکز و بدون مدیریت واحد می‌ باشد. (بانک مرکزی یا نهادی که روی تراکنش‌ ها نظارت کند وجود ندارد) این پول می ‌تواند از یک کاربر به کاربر دیگر بدون نیاز به هیچ واسطه ‌ای از طریق شبکه ‌ای به نام بلاکچین منتقل شود.
بییکوین،سکه یا ارز دیجیتالی است که در سال ۲۰۰۹ توسط شخصی به نام ساتوشی ناکاموتو معرفی و عرضه شد. هویت واقعی ساتوشی همچنان ناشناس باقی مانده و هنوز نظرات مختلف و حدس‌ های متفاوتی در دنیای ارز های دیجیتال در مورد هویت ساتوشی ناکاموتو وجود دارد. حتی این احتمال وجود دارد که بیتکوین ساخته و پرداخته ذهن تنها یک نفر نباشد و گروهی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو پشت این رمزارز بوده باشند.
طبق تحقیقات، محققان میزان دارایی ساتوشی ناکاموتو را چیزی حدود ۷۰۰ هزار بیت‌کوین تخمین می‌زنند که به احتمال زیاد هنوز این مقدار را به بازار عرضه نکرده است.
شما برای این که بتوانید از بیتکوین استفاده کنید باید ولت (wallet) یا کیف پول بیتکوین داشته باشید. انواع مختلفی از کیف پول‌ های ارز دیجیتال وجود دارد که شما می ‌توانید روی تلفن همراه یا کامپیوتر خود نصب کنید، یا به صورت آفلاین یا روی کیف پول‌ های سخت‌ افزاری بیتکوین ‌های خود نگهداری کنید.

. . . برای شناختِ ارزهای دیجیتال بیتکوین این ویدئو مشاهده کنید . . .

تراکنش‌ ها و انتقال بیتکوین در واقع با استفاده از یک کد انجام می ‌شود که همان آدرس کیف پول است، شما با استفاده از آدرس کیف پول دیگران می ‌توانید برای آن ها هر میزانی از بیتکوین انتقال دهید و شخص گیرنده با استفاده از یک کلید خصوصی که فقط خودش در اختیار دارد می‌ توانند آن را رمز گشایی و دریافت کند. به ‌همین علت مهم ترین امر در امن نگه داشتن کیف پول دیجیتال شما حفظ و حراست از کلید خصوصی‌تان است.
تراکنش‌ های سنتی و سیستم بانکی که در حال حاضر در تمام کشور های جهان مورد استفاده قرار می‌ گیرد، همواره با مشکلاتی از قبیل فیشینگ یا هک اطلاعات کارت بانکی دست و پنجه نرم کرده و همانطور که خود ساتوشی در وایت پیپر (white paper) بیتکوین اشاره کرده هدف وی از به‌وجود آوردن بیتکوین از بین ‌بردن همین ضعف در سیستم تراکنش‌ های سنتی بوده که می ‌توان گفت در این امر موفق عمل کرده است و علاوه بر ریشه‌ کن، کردن فساد در تراکنش‌ های بیتکوین، توانسته با از بین بردن واسطه، کارمزد ها را کاهش دهد و معاملات را شفاف کند. (همه کاربران می ‌توانند تاریخچه کل تراکنش ‌های بیتکوین را، در بلاکچین مشاهده کنند.)
با این حال نمی ‌توان بیتکوین را به عنوان یک بستر مبادلات مالی بدون ایراد در نظر گرفت و هنوز این سیستم با مشکلاتی از قبیل عدم مقیاس‌ پذیری همراه است و خرید قهوه یا سفارش کیک با بیتکوین شاید با توجه به میزان کارمزدی که باید پرداخت کنید به‌صرفه نباشد درست برعکس تراکنش های راه دور و با حجم بالا که کارمزدی بسیار کمتر از سیستم بانکی برای انتقال بیتکوین نیاز دارند البته باید اشاره کنیم که بیتکوین یک برنامه متن باز یا open source است و می‌تواند همواره توسط توسعه‌ دهنده ‌ها به روزرسانی شود. پس این امید وجود دارد که مشکل مقیاس‌پذیری قابل حل باشد چراکه در غیر این صورت بیتکوین توانایی تبدیل شدن به ارز اول در جهان و جایگزینی ارزهای فیات را نخواهد داشت.

بیتکوین یک نوع جدید از پول الکترونیک است که غیر متمرکز و بدون مدیریت واحد می‌ باشد.

بیتکوین از سال ۲۰۰۹ تاکنون توانسته است سرمایه زیادی را جذب خود کند و نظر سرمایه‌ گذاران بزرگ و کوچک را به خود جلب کند و امروز ارزش بازاری حدود ۳۳۰ میلیارد دلار دارد چرا که نمی‌توان به ‌راحتی از ویژگی‌ های خوب آن و جذابیت ذاتی ‌اش برای سرمایه ‌گذاری گذر کرد و با نگاهی به گذشته و تاریخچه قیمتی بیتکوین متوجه رشد‌ های عجیب و غریب و فراز و نشیب ‌های قیمتی آن در دوره‌ های مختلف طی این ۱۱ سال که از تولد این ارز رمز پایه  ی (cryptocurrency) دوست داشتنی می ‌گذرد خواهید شد، باید اشاره کنیم که در کشور هایی که دارای نرخ تورم بالایی هستند امروزه بیتکوین یک سرمایه ‌گذاری دلاری امن به‌ حساب می ‌آید و به شدت مورد استقبال مردم این کشور ها از جمله ایران قرار گرفته است.

0 پاسخ به "بیت‌کوین چیست و چه کاربردی دارد؟"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق این سایت متعلق به رسانه آموزشی بورسار می باشد.

up to

50% off

Awesome Products - Amazing Prices