ویژگی‌ های تراکنش بیتکوین

این روزها در گوشه و کنار دنیا صحبت از بیتکوین است و افراد حتی اگر ارزهای دیجیتال معامله نکرده باشند، مدام ارزش بیتکوین را چک می‌کنند.

رمز ارزی که سال 2008 توسط شخصی ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو به دنیا معرفی شد، امروزه لقب پادشاه رمز ارزها را به یدک می‌کشد.

اما چه ویژگی‌هایی این کوین را در معرض توجه قرار داده است؟ کدام ویژگی‌ها اعتماد افراد را جلب کرده و آن‌ها را به استفاده از بیتکوین در انجام تراکنش‌ها و معاملات خود ترغیب کرده است؟

بیتکوین یک سیستم مبادلات مالی غیرمتمرکز را به وجود آورده که مورد استقبال عموم مردم و بسیاری از افراد صاحب نظر در دنیای دیجیتال قرار گرفته است.
از مهم‌ترین دلایلی که باعث شد پادشاه رمز ‌ارزها خیلی زود در میان عموم پذیرفته شده و توجه‌‌ها را به خود جلب کند، مجموعه ویژگی‌‌های منحصر به فرد این ارز دیجیتال بود. در ادامه به توضیح ویژگی های بیتکوین می‌پردازیم، پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.


تراکنش‌‌های بیتکوین به طور کلی پنج ویژگی مهم دارند:
۱- تراکنش‌ها برگشت ناپذیرند.
۲- تراکنش‌های بیتکوین غیرقابل ردیابی هستند و به صورت ناشناس انجام می‌گیرند. 
۳- سریع و در وسعت جهانی انجام‌ می‌شوند.
۴- امن و قابل اعتماد هستند.
۵- اجازه دسترسی و محدودیت برای آن‌ها تعریف نشده است.

. . . برای شناخت ویژگی ‌های تراکنش بیتکوین این ویدئو را مشاهده کنید . . .

حال به بررسی این ویژگی‌ها می‌پردازیم؛
۱- ویژگی برگشت‌ ناپذیر بودن تراکنش‌های بیتکوین
مبادلات بیتکوین بین کیف پول‌های ارز دیجیتال اتفاق می‌افتد. اگر شما از کیف پول خود هر مبلغی از بیتکوین را به کیف پول دیگری انتقال دهید، به هیچ وجه امکان بازگشت بیتکوین‌ها به کیف پول شما وجود ندارد، مگر آن که آن شخص برای شما همان مبلغ را انتقال دهد. پس از این جهت باید همواره مراقب باشید تا تراکنش‌های اشتباه با مبالغ اشتباه و به آدرس نادرست انجام ندهید.


۲- غیر قابل ردیابی و ناشناس بودن تراکنش‌های بیتکوین
 همان طور که اشاره شد تراکنش‌ها بین کیف پول‌‌ها اتفاق می‌‌افتد و با وجود شفافیت در مبادلات (به این معنی که همه می‌توانند تراکنش‌های بیتکوین را از اولین تراکنش تاریخی تا آخرین تراکنش، روی بلاکچین مشاهده کنند) هویت فرستنده و گیرنده می‌‌تواند کاملاً ناشناس باقی بماند و در واقع برای استفاده از کیف پول و انتقال بیتکوین نیازی به احراز هویت وجود ندارد. ‌همین امر در سال 2011 موجب استفاده از بیتکوین در مبادلات دارک وب و استقبال خلافکاران از بیتکوین، برای انتقال پول‌های مجرمانه خود، شد و در نتیجه موجب رشد قیمت بیتکوین در آن زمان شد.


۳- سرعت بالا و وسعت نامحدود تراکنش‌‌های بیتکوین
در سیستم مبادلات بیتکوین فرقی نمی‌کند که شخص فرستنده و گیرنده کنار هم نشسته باشند یا در دو نقطه متفاوت و در دو نیم‌کره زمین قرار گرفته باشند! چه شما برای همسایه خود چند دلار تا چند صد میلیون دلار بیتکوین انتقال دهید، چه برای شخصی در آمریکای جنوبی! اما در هر صورت این تراکنش کارمزد بسیار کمی در مبالغ مالی بالا، نسبت به سیستم بانکداری سنتی خواهد داشت و برای انجام آن نیز تنها به ۱۰ دقیقه زمان نیاز دارید. عالی نیست؟

کلیه تراکنش‌‌های بیتکوین در یک دفتر کل توزیع شده به ‌نام بلاکچین ذخیره می‌شوند و کلیه کاربران به این تاریخچه کل دسترسی دارند و با توجه به آن با اجماع یکدیگر روی تراکنش‌‌های جدید نظارت می‌کنند. به‌ همین علت امکان انجام تراکنش‌‌های جعلی یا غیرمعتبر در شبکه بلاکچین بیتکوین به صفر می‌رسد.

4- امن و قابل اعتماد بودن تراکنش‌های بیتکوین
با وجود اینکه تراکنش‌‌های بیتکوین برگشت‌ ناپذیر هستند و با علم به اینکه در صورت دزدیده شدن ارزها امکان پیگیری سرقت وجود ندارد، اعتقاد داریم که بیتکوین یک ارز قابل اعتماد و تراکنش‌های بیتکوین کاملاً امن هستند. البته این در صورتی است که بتوانیم از کلید خصوصی که در اختیارمان قرار می‌ گیرد، به درستی حراست کنیم در دسترس هکرها و سارقین قرار ندهیم.

۵- تراکنش‌های بیتکوین محدودیت اجازه دسترسی ندارند.
برای سیستم مبادلات بیتکوین مهم نیست، کجا هستید؟ شغل شما چیست؟ درآمد شما چقدر است؟ خلافکار هستید یا کار آفرین؟ مالیات می‌دهید یا خیر؟ شما تحت هر شرایطی و در هر کجای دنیا می‌‌توانید و اجازه دارید که یک کیف پول بیتکوین داشته باشید، بیتکوین بخرید و آن‌‌ها را نگه دارید یا برای دیگران ارسال کنید. هیچکس و هیچ نهادی نمی‌تواند شما را از داشتن آن منع کند، یا حساب کاربری شما را در شبکه بیتکوین مسدود کرده، یا تراکنش شما را لغو نماید.

مطلب ” ویژگی‌های تراکنش بیتکوین” توسط آقای معین غفاری، مدرس، کارشناس و معامله‌گر ارزهای دیجیتال، در رسانه آموزشی بازارهای مالی بورسار، تهیه شده است.

0 پاسخ به "ویژگی‌ های تراکنش بیتکوین"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق این سایت متعلق به رسانه آموزشی بورسار می باشد.

up to

50% off

Awesome Products - Amazing Prices