منظور از چرخه های تجاری چیست؟

چرخه های تجاری نوعی از نوسانات است که در سطح کلان فعالیت اقتصادی کشور رخ می دهند. یک چرخـه تجاری اصولاً بر اساس بازه‌های رونق یا رکود تعریف می‌شود.

یک چرخه ابتدا دارای یک رونق است که تقریبا همزمان در بسیاری از فعالیت های اقتصادی رخ می دهد و بعد از آن رکود می باشد. درواقع چرخه تجاری نوساناتی در فعالیت اقتصادی است که یک اقتصاد در طول بازه زمانی خاص آن را تجربه می‌کند.

اثرات چرخه های تجاری:

در دوره رونق، نه تنها تولید افزایش پیدا می کند بلکه اشتغال نیز زیاد می شود و در مقابل بیکاری کاهش می یابد. اگر رونق سرعت زیادی داشته باشد، تورم افزایش پیدا می کند.

در دوره رکود اما تولید کالا و خدمات کاهش پیدا می کند، اشتغال کم می شود و بیکاری زیاد می شود.

نشانه های مراحل چرخه تجاری:

رونق: کاهش موجودی مواد اولیه، کاهش موجودی کالای آماده فروش، افزایش اشتغال، افزایش سرمایه گذاری در دارایی های سرمایه ای.

اوج: افزایش نرخ های بهره، سلطح اشتغال کامل.

رکود: کاهش تقاضای سرمایه گذاری، کاهش اشتغال، کاهاش تقاضا.

قعر (بحران): فقدان تقاضای سرمایه گذاری، حداقل شدن سرمایه گذاری در دارایی های سرمایه ای.

عملکرد بعضی از صنایع مطابق با چرخه تجاری و با توجه به وضعیت تجاری و اقتصادی بهبود یافته و یا وخیم می شود. یکی از روش های تحلیل صنایع از طریق توانایی عملیاتی آن ها در رابطه با کل اقتصاد است، به این معنی که برخی از صنایع در طی دوران رکود عملکرد ضعیفی دارند، در حالی که برخی دیگر از صنایع دارای عملکرد خوبی می باشند. بسیاری از سرمایه گذاران به دنبال شرکت های در حال رشد هستند. در صنایع در حال رشد انتظار میرود سودهای سهام بدون توجه به شرایط اقتصادی خیلی بیشتر از میانگین کل صنایع باشد.

تحلیل صنعت: برای تحلیل یک صنعت باید موارد زیر را مورد بررسی قرار داد:

  1. بررسی وضعیت وموقعیت فعلی صنعت
  2. بررسی وضعیت صنعت در ارتباط با چرخه تجاری و وضعیت اقتصاد کلان
  3. تجزیه و تحلیل کیفی صنعت به منظور تعیین افق آتی شرکت

چرخه تجاری نوساناتی در فعالیت اقتصادی است که یک اقتصاد در طول بازه زمانی خاص آن را تجربه می‌کند.

 چرخه عمر صنایع:

برای یافتن شرکت هایی که دارای پتانسیل مناسبی برای افزایش سود می باشند باید به دنبال شرکت هایی بود که دارای روند مناسبی در فروش خود باشند و به همین دلیل باید اطلاعاتی را درمورد چرخه عمر صنعت داشت. چرخه عمر شرکت ها دارای سه مرحله رشد، توسعه و تثبیت می باشند.

عموما در این مرحله تعداد شرکت هایی که در حال رقابت می باشند زیاد است و به همین دلیل بسیاری از شرکت ها در این  مرحله با شکست مواجه می شوند ولی اکثر شرکت ها با افزایش فروش و رشد سود و سهام همراه می باشند. از طرفی همگام با رشد سریع، میزان سرمایه گذاری هم در این شرکت ها زیاد می شود. در این مرحله تشخیص رشد آتی برای تحلیلگران  عموما دشوار می باشد.

مرحله توسعه: شرکت هایی که به این مرحل می رسند وارد مرحله رونق خود می شوند ولی نرخ رشد در این مرحله به نسبت حالت قبل کمتر است. کاهش قیمت و بهبود کیفیت محصولات از ویژگی های این مرحله است. در مرحله توسعه، ثبات در شرکت ها افزایش پیدا می کند و آن ها قادر به پرداخت سود نقدی به سهامداران می باشند. پس می تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاران باشد.

مرحله تثبیت: در این مرحله رشد شرکت ها متعادل می شود. ولی همچنان وجود دارد و میزان آن از مرحله توسعه به مراتب کمتر است. در این مرحله به دلیل افزایش رقبا، سود شرکت ها نیز حالت تثبیت به خود می گیرد و نمی توان انتظار رشد بالایی را داشت. در مرحله تثبیت شرکت ها نیاز به نوآوری برای تولید محصولات جدیدتر دارند.

تجزیه و تحلیل چرخه تجاری:

تشخیص این امر که کدام صنایع در دوران رکود عملکرد بهتری خواهند داشت را می توان با تقسیم بندی صنایع به سه دسته و بررسی اینکه در کدام مرحله از چرخه تجاری قرار داریم متوجه شد.

صنایع در حال رشد: در این قبیل صنایع انتظار داریم سود های سهام بالاتر از میانگین کل صنایع باشند و در این قیاس شرایط اقتصادی را درنظر نمی گیریم.

صنایع تدافعی: منظور از صنایع تدافعی، صنایعی می باشند که کمتر تحت تاثیر رکود و شرایط نابسامان اقتصادی قرار دارند. صنایع غذایی مثالی از این نوع صنایع است. افراد همواره به غذا نیاز دارند از این رو بدون توجه به شرایط اقتصادی باید نیازهای غذایی از قبیل نوشیدنی ها، گوشت، لبنیات و غیره را بر آورده سازند. کالاهای عمومی را هم می توان جزء صنایع تدافعی محسوب کرد

صنایع ادواری: آخرین دسته صنایع، صنایع ادواری می باشد که منظور صنایعی هستند که در دوران رونق اقتصادی وضعیت مناسبی دارند و در دوران رکود اقتصادی، شرایط بدی دارند. تغییر در این صنایع زیاد است. 

برای پیش بینی عملکرد یک صنعت در دوره های کوتاه مدت، سرمایه گذاران باید به دقت مرحلۀ چرخه تجاری و تغییرات احتمالی نرخ های بهره را تجزیه و تحلیل نمایند. 

اگر اقتصاد در شرایط رکودی باشد، صنایع تدافعی مورد توجه می باشند، در حالی که صنایع ادواری عملکرد مناسبی در این دوران ندارند.

0 پاسخ به "منظور از چرخه های تجاری چیست؟"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق این سایت متعلق به رسانه آموزشی بورسار می باشد.

up to

50% off

Awesome Products - Amazing Prices