منظور از افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده، چیست؟

شرکت ها برای اجرای طرح های توسعه، پیشبرد اهداف و اصلاح ساختار مالی، اقدام به افزایش سرمایه می کنند. افزایش سرمایه از چهار طریق می تواند صورت بگیرد. یکی از انواع روش های افزایش سرمایه، افزایش سرمایه از طریق آورده نقدی و مطالبات حال شده، می باشد.

افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده

در این روش افزایش سرمایه، شرکت به هر سهامدار به نسبت افزایش سرمایه و تعداد سهامی که در اختیار دارد، امتیازی جهت شرکت در افزایش سرمایه قائل می شود. این امتیاز سهام حق تقدم است.

اگر  سهامدار مایل باشد در افزایش سرمایه شرکت، مشارکت کند، به ازای هر برگ سهمِ حق تقدمی که به او تعلق گرفته است، باید 1000 ریال (100تومان) به حساب شرکت واریز کند. 

مطالبات حال شده: در هنگام تشکیل مجامع عادی و تصویب و تقسیم سود سالیانه، سهامداران عمده که بخش زیادی از سود به آن ها تعلق می گیرد به دلیل خارج نشدن نقدینگی از شرکت، سود را دریافت نمی کنند. در چنین شرایطی هنگام افزایش سرمایه نیازی به پرداخت 100 تومان به ازای هر برگ سهم تقدم، توسط این سهامداران نیست و درواقع آن ها از پیش، پرداخت کرده اند از این رو به آن مطالبات حال شده یعنی دریافت شده، می گویند.

توجه کنید که باید در هنگام تشکیل مجمع فوق العاده برای تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه، سهامدار شرکت باشید که حق تقدم به شما تعلق بگیرد. در غیر این صورت اگر بخواهید در افزایش سرمایه شرکت کنید، باید پس از بازگشایی سهام حق تقدم و معامله شدن آن، حق تقدم آن نماد را خریداری کنید و به ازای هر برگ سهم حق تقدمی که خریداری کردید، 100 تومان را نیز به حساب معرفی شده توسط شرکت واریز کنید.

برای آنکه اصل سرمایه افراد پیش از تصمیم برای افزایش و پس از تصویب آن تغییر نکند، با افزایش تعداد سهامِ شخص (اختصاص سهام حق تقدم)، قیمت سهم کاهش می یابد.

برای محاسبه قیمت جدید از فرمول زیر استفاده می شود:

فرمولقیمت جدید بعد از افزایش سرمایه

***توجه کنید که اگر قیمت سهم را به تومان در فرمول محاسبه می کنید باید بجای 1000 در صورت کسر، از 100 استفاده کنید.

یک مثال:

اگر قیمت هر سهم شرکت الف، 2500 ریال باشد و شرکت افزایش سرمایه ای 100 درصدی از محل آورده نقدی داشته باشد، قیمت سهم بعد از افزایش سرمایه برابر است با:

مثال افزایش سرمایه از محل آوده نقدی سهامداران و مطالبات حال شده

قیمت حق تقدم هنگام بازگشایی در بازار، بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین می شود.

سه راه پیش روی سهامدارانی است که سهام حق تقدم به آن ها تعلق گرفته است:

1. در مهلت معین شده (که معمولا 60 روز است) فرم استفاده از حق تقدم را تکمیل و برای امور سهامداران شرکت ارسال کنند. درضمن باید به ازای هر سهم حق تقدم، مبلغ 100 تومان نیز به شماره حساب معرفی شده توسط شرکت واریز کنند، در این صورت سهام حق تقدم به سهام عادی تبدیل شده و به پرتفوی شخص اضافه می شود.

2. راه دوم این است که شخص سهام حق تقدم خود را مانند سایر سهام عادی موجود معامله کند و بفروشد.

3. راه آخر آن است که شخص به هر دلیل در مهلت زمان قانونی نه پول را به حساب شرکت واریز کند و نه این که سهم حق تقدم را بفروشد، در این صورت پس از مهلت زمان قانونی، شرکت حق تقدم های باقی مانده را به قیمت روزشان در بورس می فروشد و مابه التفاوت قیمت اسمی (1000 ریال) و سایر هزینه مانند کارمزد کارگزاری از قیمت بازار را به حساب سهامدارانی که این راه را پیش گرفته بودند (هیچ اقدامی نکرده اند) واریز می کند.

به این نکته توجه کنید که شرکت های بزرگ مانند فولاد مبارکه اگر هدفشان از افزایش سرمایه اجرای طرح توسعه باشد، چون به سرمایه بسیار زیادی برای انجام طرح ها و اهدافشان نیاز دارند، با استفاده از سرمایه های خرد این مبلغ فراهم نمی شود از این رو می توان گفت که روش افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده برای شرکت های کوچک و متوسط جذاب تر است.

مطلب “منظور از افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده، چیست؟” توسط مجموعه آموزشی بازارهای مالی بورسار، تهیه شده است.

0 پاسخ به "منظور از افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده، چیست؟"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق این سایت متعلق به رسانه آموزشی بورسار می باشد.

up to

50% off

Awesome Products - Amazing Prices