پرتفوی به چه معناست؟

عموماً واژه پرتفوی را درمورد دارایی و سرمایه‌گذاری در بورس شنیده‌ایم. اما پرتفوی یا همان سبد دارایی تمامی سرمایه‌گذاری‌ها را شامل می شود.

در این مطلب به بیان ریشه واژه پرتفوی می‌پردازیم و نیز توصیه‌ای در خصوص سرمایه‌گذاری و چینش سبد دارایی ارائه می‌دهیم. پس تا پایان این مطلب با ما همراهی باشید.

پرتفوی  (Portfolio)

پرتفوی یک واژه فرانسوی (Portfolio) است که اشاره به سبد سرمایه‌گذاری شخص حقیقی یا حقوقی دارد؛ منظور از این سبد، ترکیب دارایی‌‌هایی است که شخص در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است.

اغلب این واژه در خصوص سبد دارایی‌های در بازار بورس به کار گرفته می‌شود و تداعی کننده مجموع سهم‌های خریداری شده است. اما در ادبیات مالی این عبارت تنها محدود به اوراق بهادار نمی‌شود بلکه شامل دارایی‌های مختلفی اعم از املاک و مستغلات، سهام شرکت‌‌ها، اوراق با درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی را می‌شود.

این توصیه را هرگز فراموش نکنید!

تمام تخم مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید! بهتر است، سبد شما شامل انواع دارایی‌ها از صنایع و بازارهای مختلف باشد. به عبارت دیگر، تمام سرمایه خود را محدود به سرمایه‌گذاری در یک بازار و صنعت خاص نکنید. چرا که در صورت رکود در آن صنعت، تمامی دارایی‌های موجود در پرتفوی شما دچار ضرر می‌شود.

برای مثال چنانچه تمام پول خود را در بازار ملک سرمایه‌گذاری کنید، در صورت رکود این بازار، کاهش میزان معامله، کاهش قیمت ملک و عدم جذابیت بازار ملک برای سایر سرمایه‌گذاران، متضرر خواهید شد.

اما اگر علاوه بر بازار ملک، در بازارهای دیگر چون طلا یا بورس سرمایه‌گذاری کنید، در صورت رکود بازار ملک و رونق بازار دیگر، در بدترین حالت منجر به ثابت ماندن ارزش کل سرمایه و پوشش زیان می‌شود و در بهترین حالت، نه تنها زیان را پوشش می‌دهد، بلکه منجر به سود نیز خواهد شد.

منظور از ارزش پرتفوی، ارزش مالی و نقدی پرتفوی برای هر شخص حقیقی یا حقوقی است.

در سامانه معاملات آنلاین کارگزاری علاوه بر پرتفوی، بخشی با نام پرتفوی لحظه‌ای نیز به چشم می‌خورد که مبنای آن معاملات آنلاین کاربر می‌باشد و اطلاعات لحظه‌‌ای همچون قیمت، ارزش دارایی، مقدار سود/زیان در همان روز و در آن لحظه را به کاربران نشان می‌دهد.

در پایان لازم به ذکر است که در چیدمان پرتفوی خود به پارامتری چون میزان ریسک‌پذیری خود بسیار توجه کنید تا در صعود و نزول‌ها، هیجانات بر شما مستولی نشود و بتوانید تصمیمات درستی در مورد دارایی‌های خود بگیرید.

مطلب “پرتفوی به چه معناست” توسط مجموعه آموزشی بازارهای مالی بورسار تهیه شده است.

2 پاسخ به "پرتفوی به چه معناست؟"

  1. با تشکر از توضیحات و آموزش های سایت.

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق این سایت متعلق به رسانه آموزشی بورسار می باشد.

up to

50% off

Awesome Products - Amazing Prices