سهامداران حقیقی و حقوقی چه کسانی هستند؟

اگر در بورس فعال باشید، حتما تابلوی مربوط به معاملات یک نماد را مشاهده کرده‌اید. آیا تاکنون به اطلاعات گوشه سمت چپ بالا در تابلوی معاملات نماد توجه کردید؟ با معنا و مفهوم ارقام و اعداد نوشته شده در آن بخش آشنا هستید؟ 

اطلاعات مربوط به خرید و فروش حقیقی و حقوقی در این قسمت درج شده است! اما منظور از شخص حقیقی و حقوقی کیست؟ معاملات ما در کدام دسته‌بندی قرار می‌گیرد؟

در این مطلب بیان مفهوم شخص حقیقی و حقوقی می‌پردازیم، پس برای رفع ابهامات خود در این مبحث تا پایان با ما همراه باشید.

کدام سهامداران در زمره سهامداران حقیقی قرار می‌گیرند؟

حتما تاکنون این جمله را شنیده‌اید که گفته می‌شود «امروز حقوقی حمایت خوبی از سهم کرد اما حقیقی‌ها فروشنده بودند! ». مقایسه اشخاص حقیقی و حقوقی، تحلیل معاملات سهامداران حقیقی و حقوقی در پیش بینی روند یک سهم، نقش چشمگیری ایفا می‌کند.

اما سهامدار حقیقی کیست؟ حقوقی‌ها شامل چه اشخاصی می‌شوند؟

سهامدار حقیقی

هر یک از اشخاص حقیقی که هویت فردی منحصر به خود را دارند و در یک کارگزاری ثبت نام کرده و دارای کد بورسی هستند و به خرید و فروش در بازار سرمایه می‌پردازند. به این افراد سهامدار حقیقی گفته می‌شود.

 سهامداران حقوقی‌ بازار سهام کدامند؟
مجموعه‌ای از اشخاص حقیقی که با یکدیگر تشکیل یک سازمان، نهاد، شرکت و… را می‌دهند. این مجموعه از هویتی مستقل و اعتبار برخوردار است و به آن شخص حقوقی گفته می‌شود. اگر شرکت‌های ثبت شده اقدام به دریافت کد بورسی و  معامله در بازار سرمایه کنند، به آن‌ها سهامداران حقوقی می‌گویند. برای مثال شرکت ذوب یک شخص حقوقی محسوب می‌شود. شخص حقوقی توسط افراد حقیقی تحت عنوان هیئت مدیره اداره می‌‌شود و می‌تواند کد بورسی مختص به خود را دریافت کند.

شرکت‌‌های سرمایه‌‌گذاری، شرکت‌های سبدگردان، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، کارگزاری‌ها و … از جمله نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه محسوب می شوند که هر کدام یک شخص حقوقی نیز هستند.

بنابراین هر فرد حقیقی در صورتی که سهام  شرکتی را خریداری کند، سهامدار حقیقی است. حال در صورتی که یک مجموعه و یا شرکت به عنوان یک شخصیتی حقوقی، با دریافت کد بورسی، سهام شرکتی را خریداری کند، سهامدار حقوقی است.

مطلب” سهامداران حقیقی و حقوقی چه کسانی هستند؟” توسط مجموعه آموزشی بازارهای مالی بورسار، تهیه شده است.

0 پاسخ به "سهامداران حقیقی و حقوقی چه کسانی هستند؟"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق این سایت متعلق به رسانه آموزشی بورسار می باشد.

up to

50% off

Awesome Products - Amazing Prices