سرمایه گذاری چیست؟

پس‌انداز!

واژه‌ای که اکثر ما از کودکی با آن آشنا هستیم و بارها از بزرگترهای خود نصیحت‌های زیادی در این باب را شنیده‌ایم. پس‌انداز یعنی کنار گذاشتن و خرج نکردن آن بخش از وجه نقد که مازاد نیاز روزانه ما است

برخی معتقد بودند بهترین کار به جای نقد نگه داشتن این است که این پول صرف خرید یک دارایی شود. در دیدگاه سنتی اکثر این پس‌اندازها به سوی بازار مسکن و طلا هدایت می‌شد!

از طرفی با توجه به نوسان روزانه ارز و ناامنی‌های اقتصادی موجود، بهتر است به جای نقد نگه داشتن پس‌انداز خود، اقدام به سرمایه‌گذاری کنیم. تا از این طریق سودی کسب کنیم و درآمد مازادی داشته باشیم.

در این مطلب قصد داریم با در مورد مفهوم سرمایه‌گذاری و انواع راه‌های آن صحبت کنیم. پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

مفهوم سرمایه‌گذاری

افراد ممکن است از منابع مالی مختلف اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. اما منظور از سرمایه‌گذاری  چیست؟ در ادامه به بیان چند تعریف از سرمایه‌گذاری می‌پردازیم.

  • سرمایه‌گذاری عبارت است از تبدیل وجوه مالی به یک یا چند نوع دارایی که برای مدتی در زمان آتی نگهداری خواهد شد.
  • اصطلاح «سرمایه‌گذاری» می‌تواند به هر مکانیزمی که برای تولید درآمد در آینده استفاده می‌شود، اشاره کند.
  • اقدام عملی در جهت افزایش درآمد در آینده نیز می‌تواند یک سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شود.
  • سرمایه‌گذاری، دارایی یا کالایی است که با هدف تولید درآمد یا کسب سود به دست می‌آید.

سرمایه‌گذاری  به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم صورت می‌گیرد. اگر فرد شخصاً اقدام به سرمایه‌گذاری  کند، سرمایه‌گذاری  به روش مستقیم و در صورتی که سرمایه خود را به بنگاه‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری  بسپارد، سرمایه‌گذاری به روش غیرمستقیم است. در ادامه به توضیح هر دو روش می‌پردازیم.

سرمایه‌گذاری از لحاظ زمانی و روش سرمایه‌گذاری قابل تقسیم‌بندی است.

سرمایه‌گذاری  مستقیم چیست؟
در روش سرمایه‌گذاری مستقیم، شما شخصاً اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنید. این کار نیاز به مهارت بالایی دارد، به عنوان مثال سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار. در وهله اول برای سرمایه‌گذاری  مستقیم در بازار سرمایه باید از مهارت سرمایه‌گذاری در بورس و همچنین دانش مالی کافی برخوردار باشید. در غیر این صورت مجبور به تحمل استرس بالا و گاه ضرر خواهید شد.

سرمایه‌گذاری مستقیم برای افرادی مناسب است که از اطلاعات مالی و مهارت کافی برخوردار هستند. ضمن این که برای انتخاب گزینه‌های سرمایه‌گذاری مناسب علاوه بر مهارت، باید زمان کافی برای تحلیل و بررسی شرکت‌ها داشته باشید.

سرمایه‌گذاری  غیرمستقیم چیست؟
این نوع  سرمایه‌گذاری برای افرادی مناسب است که به دلایل مختلف چون زمان، اطلاعات و مهارت کافی، امکان سرمایه‌گذاری مستقیم را ندارند. سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بهترین گزینه برای این دسته از افراد است.

در روش غیرمستقیم، سرمایه‌گذار مدیریت سرمایه خود را به دست افرادی می‌سپارد که از مهارت و دانش مالی بالایی برخوردارند و بیشتر وقت خود را مستقیماً صرف بررسی و تحلیل گزینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند. در این حالت سرمایه شما توسط یک تیم حرفه‌ای مدیریت خواهد شد و به دو دسته صندوق‌های سرمایه‌گذاری  و سبدگردانی تقسیم می‌شوند.

برای انتخاب استراتژی و روش سرمایه‌گذاری پارامترهای نظیر مهارت و دانش مالی، ریسک‌پذیری و زمان را لحاظ کنید.

سرمایه‌گذاری از نظر زمانی به چهار دسته تقسیم می‌شود: 1-بلند مدت، 2- میان مدت، 3- کوتاه مدت و 4- نوسان‌گیری
سرمایه‌گذاری بلند مدت: مدت زمان سرمایه‌گذاری در این روش یک تا چند سال در نظر گرفته می‌شود، نظیر سرمایه‌گذاری در ملک.
سرمایه‌گذاری میان مدت: افق دید 6 ماه تا یک سال در نظر گرفته می‌شود.
سرمایه‌گذاری کوتاه مدت: افق دید در این روش سرمایه‌گذاری، یک تا چند ماه در نظر گرفته می‌شود.
نوسان‌گیری: یک نوع استراتژی معاملاتی که به دنبال استفاده از تغییرات سریع قیمت‌ها است. نوسان‌گیران عمدتاً در بازار سهام فعالیت می‌کنند. این افراد در طول ساعات معاملاتی ممکن است چندین بار خرید و فروش کنند. حضور نوسان‌گیران به نقدشوندگی بورس بسیار کمک می‌کنند.

سرمایه‌گذاران می‌توانند سرمایه خود را در بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری کنند. در ادامه به برخی از این بازارها اشاره می‌کنیم:
املاک و مستغلات
خرید خانه، آپارتمان، زمین و… به منظور کسب درآمد یا افزایش سرمایه می‌‌تواند یک نوع سرمایه‌گذاری محسوب شود. این درآمد می‌‌تواند از اجاره یا فروش به قیمتی بالاتر از نرخ خرید انجام شود.
کالای فیزیکی
خرید طلا، نقره، جواهرات و هر نوع کالای ارزشی که قابلیت خرید و فروش مجدد داشته باشد، می‌‌تواند یک نوع سرمایه‌گذاری  واقعی محسوب ‌شود.
 سهام
خرید سهام شرکت‌‌ها در بورس اوراق بهادار نوع دیگری از روش‌های سرمایه‌گذاری مالی محسوب می ‌شود. ریسک سرمایه‌گذاری  در بازار بورس بسیار بالاست. شایان ذکر است کسانی که دانش فعالیت در این بازار را دارند، با مدیریت ریسک می‌توانند بازدهی بیشتری نسبت به سایر دارایی‌‌ها به دست آورند.

اوراق بدهی
شرکت‌ها و نهادهای دولتی برای تأمین بودجه مالی برای پیاده‌سازی طرح‌های خود اقدام به انتشار اوراق بدهی می‌کنند. ای اوراق معمولاً توسط دولت منتشر و ضمانت می‌‌شود. از آن جایی که پرداخت اصل و فرع این اوراق توسط دولت ضمانت می‌‌شود، از اوراق کم ریسک شمرده می‌‌شوند. اوراق بدهی مشخصات مشترکی از جمله تاریخ سررسید، ارزش اسمی، نرخ سود اسمی و قیمت فروش دارند. اوراق مشارکت و صکوک دو نوع عمده از اوراق بدهی موجود در بازار محسوب می‌شوند.
سپرده بانکی
یکی از کم ریسک‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها که توسط بانک‌ها ارائه می‌شود، سپرده بانکی مدت دار است. به این ترتیب که شما می‌توانید با قرار دادن پس‌انداز خود را در حساب‌های مختلف با بازه‌های زمانی متفاوت، از نرخ‌های سود مختلف بهره‌مند شوید. این سرمایه‌گذاری  با توجه به ریسک کم آن، بازدهی پایین‌‌تری نسبت به سایر گزینه‌‌های موجود دارد.

رمز ارزها

رمز ارزها، ارزهای دیجیتالی هستند که با تکنولوژی رمزنگاری ایجاد شده‌اند. ارزهای دیجیتال به ویژه رمز ارزها از جمله بازارهای نوظهوری هستند که بسیار مورد توجه همگان در سراسر دنیا قرار گرفته‌اند.

اکنون که با مفهوم سرمایه‌گذاری و انواع آن آشنا شدید، با توجه به میزان دانش و ریسک‌پذیری خود و با در نظر گرفتن فرصت شما برای تحلیل و بررسی، نحوه سرمایه‌گذاری خود را انتخاب کنید. تا بتوانید بیشترین سود و کم‌ترین زیان را تجربه کنید.

مطلب “سرمایه‌گذاری  چیست؟” توسط مجموعه آموزشی بازارهای مالی بورسار، تهیه شده است.

0 پاسخ به "سرمایه گذاری چیست؟"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق این سایت متعلق به رسانه آموزشی بورسار می باشد.

up to

50% off

Awesome Products - Amazing Prices