منظور از معاملات خرد و بلوکی چیست؟

حجم معاملات نمادها فاکتوری مهم در تحلیل روند یک سهم است. اما منظور از حجم معاملات چیست؟

حجم معاملات تعدادِ برگ سهمِ معامله شده در یک روز است. به عبارت معامله شده توجه کنید برخی این اشتباه را مرتکب می شوند که تعداد خریداری شده به علاوه تعداد فروخته شده را حجم می دانند در حالی که این تعداد با هم برابر هستند و قطعا سهمی که فروخته شده توسط سهامدار دیگری خریداری شده است. پس تعداد سهم هایی که معامله شده مد نظر است.

در قسمت دیدبان سایت www.tsetmc.ir برخی اوقات نام یک نماد را با یک عدد مقابل آن می بینیم، که مانند سایر نمادها حجم و قیمت و سایر موارد را نیز در مقابل آن مشاهده می کنیم. در این حالات اطلاعات مربوط به معاملات بلوکی نماد نشان داده شده است. اکنون شاید این سوال برایتان پیش بیاید که منظور از معاملات بلوکی چیست و چند نوع معاملات وجود دارد؟

در این مطلب مفهوم معاملات خرد و بلوکی را برای شما توضیح می دهیم تا به این ترتیب پاسخِ پرسش های بالا را بدست آورید پس تا پایان، این متن را مطالعه کنید.

انواع معاملات از نظر حجم

معاملات را می توان از طرق مختلف دسته بندی کرد. یکی از این راه ها، تقسیم بندی براساس حجم معاملات است.

در دسته بندی انجام معاملات از نظر حجم، معاملات به دو دسته تقسیم می شوند:
1-معاملات خرد
2- معاملات کلان (بلوکی)
معاملاتی که به صورت روزانه در بورس انجام می دهیم در دسته خرد قرار دارند. هر شرکت در طول روز تنها مجاز به انجام معاملات در حد 1 درصد از کل سهام شرکت می باشد اما اگر سایز معاملات از حالت عادی خارج شود و حجم آن ها به شدت افزایش پیدا کن و بیش از 1 درصد باشد باید به صورت بلوکی انجام شود.

لازم به ذکر است که ارزش کل معاملاتی که نمایش داده می شود، شامل ارزش معاملات خرد، بلوک و عمده است. برای محاسبه ارزش معاملات کل خرد، باید ارزش معاملات عمده و بلوک را از آن کسر کنیم.

نهایت میزان سهام قابل معامله در هر سفارش معمولا بین 50 تا100هزار سهم می باشد وسفارش های با بیش از آن حجم، باید به صورت تقسیم شده، انجام شوند.

در نماد های فرابورسی سقف سفارش از لحاظ حجمی در هر سفارش 50 هزار برگ سهم و این عدد در نماد های بورسی 100 هزا برگ سهم است. اگر 50 برابر هر یک از این مقادیر شخصی بخواهد سفارش گذاری کند باید در قالب معاملات بلوکی انجام دهد.

از آن جا که معمولا قیمت بلوک معامله شده بالاتر از قیمتِ سهم روی تابلو است، سهامداران انتظار افزایش قیمت سهم در روند آتی را دارند و این انتظار سبب افزایش تقاضا در آن نماد می شود. در برخی مواقع حتی فقط با انتشار آگهی عرضه بلوک با قیمتی بالاتر از قیمت تابلو، حتی اگر معامله بلوکی صورت نگیرد، سهم با تقاضا رو به رو می گردد و قیمت آن صعود می کند.

در ایران بازار مجزایی برای انجام معاملات بلوکی ایجاد شده که به آن بازار بلوک گفته می شود؛

عموماٌ سرمایه گذاران می توانند سهام و حق تقدم قابل معامله ی بورسی را در شرایطی که حجم آن حداقل ۵۰ برابر محدودیت حجم سفارش در بازار عادی و یا ارزش معامله ای آن معادل ۲۰ میلیارد باشد را در بازار بلوک معامله کنند.

ساعت شروع، پایان و طول هر جلسه ی معاملاتی در بازار بلوک مانند بازار عادی است و به طور معمول، سرمایه گذاران حقوقی وارد این معاملات می شوند؛ معاملات بلوکی با عنوان سفارش های بلوکی هم شناخته می شوند.

برای مشاهده ی معاملات بلوکی، باید به سایت مدیریت فناوری بورس مراجعه کنیم؛ در دیده بان این سایت، نمادهایی که کنارشان عدد ۲ نوشته شده، یعنی معامله بلوکی روی آن ها صورت گرفته است.

اکنون متوجه شدیم که معنای معاملات بلوکی چست و نام معاملاتی که سهامداران به صورت روزانه و عادی انجام می دهند معاملات خرد است. معاکلات بلوکی می تواند نشانه ای از افزایش قیمت باشد که البته باید سایر شرایط و پارامترها را نیز بررسی کرد و تنها به این مورد بسنده نکرد.

مطلب “منظور از معاملات خرد و بلوکی چیست؟” توسط مجموعه آموزشی بازارهای مالی بورسار تهیه شده است.

2 پاسخ به "منظور از معاملات خرد و بلوکی چیست؟"

  1. با سلام.نماد سهم هم در بازار بلوک و عمده فرقی میکنه؟

    • با سلام و سپاس از شما،
      در معاملات بلوکی به انتهای نماد عدد 4 اضافه میشه مثلا نماد “شپنا” به “شپنا4” تبدیل میشه
      همچنین در معاملات بازار جبرانی عدد 3 اضافه میشه “شپنا3”
      و در بازار خرده فروشی عدد 2 اضافه میشه “شپنا2”

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق این سایت متعلق به رسانه آموزشی بورسار می باشد.

up to

50% off

Awesome Products - Amazing Prices