سهام چیست؟

افراد به طور معمول همواره به دنبال کسب درآمد و سود بیشتر از طریق راه های مختلف هستند. یکی از راه های کسب سود که بسیار مورد توجه عموم است سرمایه گذاری در شرکت ها است.

شرکت ها غالبا برای شروع با سرمایه ای فعالیت را آغاز کرده اما در ادامه راه برای توسعه و رشد به دنبال کسب سرمایه های دیگر می باشند. از این رو بستری به عنوان بورس، برای جذب سرمایه برای شرکت ها و سرمایه گذاری و کسب سود برای سرمایه گذاران فراهم شده است.

کالای مورد معامله در بورس سهام شرکت ها می باشد. اما سوال اصلی این است که منظور از سهام چیست؟ چند نوع سهام وجود دارد؟  

پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا با مفهوم سهم آشنا شوید.

 

منظور از سهام چیست؟

کلمه سهام جمع کلمه سهم است. هر شرکت در هنگام تاسیس بر اساس تعداد شرکا و حجم سرمایه گذاری به روش های مختلفی ثبت می گردد.

در شرکت های سهامی خاص و سهامی عام میزان درصد سرمایه گذاری هر یک از شرکا مشخص بوده و هر یک از شرکا بر اساس میزان سرمایه گذاری صاحب تعداد مشخصی از سهام شرکت می شوند.

در سهامی خاص تعداد شرکا محدود و در حدود چند نفر می باشد که میزان سرمایه گذاری هر کدام نیز مبلغ قابل توجهی می باشد؛ اما در شرکت های سهامی عام تعداد سهامداران بیشتر بوده و با ورود به بازار بورس این تعداد افزایش چشمگیری پیدا خواهند کرد. اگر سرمایه ی یک شرکت سهامی خاص یا سهامی عام را به قسمت ‌های مساوی تقسیم کنیم، به هر یک از این قسمت ‌ها یک سهم گفته می‌شود. برای مثال یک کیک بزرگ در نظر بگیرید، اگر این کیک به قسمت‌ های دقیقا مساوی تقسیم شود، هر قسمت از این کیک یک سهم است.

اگر سرمایه ی یک شرکت سهامی خاص یا سهامی عام را به قسمت ‌های مساوی تقسیم کنیم، به هر یک از این قسمت ‌ها یک سهم گفته می‌شود.

تعداد سهم هر شخص میزان مشارکت، تعهدات و منافع او را در شرکت مشخص می کند. دارنده سهام نمی‌تواند نسبت به مالکیت بخشی از شرکت ادعایی کند ولی به اندازه سهم خود دارای حق و حقوقی بوده و می تواند از منافع شرکت استفاده کند، در مجمع عمومی رای دهد و در صورت انحلال شرکت از دارایی شرکت سهیم خواهد شد.

سهام شرکت ‌ها به دو قسمت «سهام عادی» و «سهام ممتاز» تقسیم می‌ شوند. سهام ممتاز در ایران منتشر نمی شود و اغلب دارای نرخ سود یا بهره تعیین شده است. اما سهام عادی یا همان سهام موجود در بورس دارای نرخ سود یا بهره ثابت نیست بلکه میزان مالکیت سهامدار از منافع و حقوق شرکت را تعیین می ‌کند.

ارزش اسمی هر برگ سهم در قانون تجارت ایران، 100 تومان است.

متداول ترین نوع دسته بندی سهام به صورت زیر است :
1- سهام عادی
2- سهام ممتاز
3- حق تقدم سهام
4- سهام جایزه

سهام عادی: رایج ترین نوع سهام است که تعداد آن برای شرکت ها متناسب با سرمایه ی آن ها است.

طبق قانون تجارت در شرکت های سهامی عام، ارزش اسمی هر برگ سهم 100 تومان است که با تقسیم سرمایه شرکت به این مبلغ، تعداد سهام شرکت محاسبه می شود.

هر برگ سهم دارای قیمت بازاری نیز است که در واقع قیمتی است که بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می شود.

2- سهام ممتاز: سهام ممتاز در واقع همان سهام عادی است، البته با امتیازاتی مازاد! از جمله این مزایا، اولویت در دریافت سود سالیانه می باشد. امتیازات مربوط به سهام های ممتاز باید در مجمع شرکت به تصویب سهامداران برسد.

دو مورد بعدی از انواع سهام، مربوط به زمانی است که شرکت اقدام به افزایش سرمایه می کند:

3- حق تقدم سهام: هرگاه شرکتی قصد افزایش سرمایه از طریق آورده نقدی و یا مطالبات حال شده داشته باشد، به میزانی که سرمایه خود را افزایش می دهد، ملزم به انتشار سهم است.

حق تقدم در واقع امتیازی است که به سهامدار داده می شود که در مشارکت در افزایش سرمایه، بر سایر افراد اولویت داشته باشد. شرکت مدت زمانی را برای تصمیم گیری سهامداران برای مشارکت یا عدم مشارکت در افزایش سرمایه مقرر می کند، اگر در این مدت سهامدار به ازای هر حق تقدمی که به او تعلق گرفته، 100 تومان پرداخت کند، حق تقدم به سهام عادی تبدیل می شود.

از سوی دیگر این برگ سهم ها قابل معامله می باشند یعنی شخصی که سهام حق تقدم دارد می تواند مانند سایر سهم ها آن را بفروشد، این درصورتی است که شخص تصمیم به شرکت در افزایش سرمایه را نداشته باشد!

راه دیگری نیز برای سهامدار وجود دارد، آن که نه قیمت اسمی را به حساب شرکت واریز کند و نه آن که حق تقدم را بفروشد، در چنین شرایطی پس از مهلت مقرر شده، شرکت حق تقدم های باقی مانده را به صورت حراج می فروشد و مبلغ قابل پرداخت (پس از کسر 100 تومان به ازای هر برگ سهم) را به سهامدار پرداخت می کند.

4- سهام جایزه: اگر شرکتی برای افزایش سرمایه از طریق سود انباشته یا تجدید ارزیابی اقدام کند، به میزان افزایش سرمایه، سهام به سهامدارن خود می دهد. بابت سهام جایزه نیاز به پرداخت پول نیست و مانند سهام عادی می باشد.

بعد از آشنا شدن با جزئی ترین و پایه این بازار سرمایه گذاری، قدم به قدم پیش بروید و مطالب مفهومی را مطالعه کنید. به هدف و روش سرمایه گذاری خود فکر کنید و با توجه به پارامترهای اساسی نظیر میزان ریسک‌پذیری‌تان روش سرمایه گذاری خود ار انتخاب کنید.

 

محتوای “سهام چیست؟” توسط مجموعه آموزشی بازارهای مالی بورسار تهیه شده است.

0 پاسخ به "سهام چیست؟"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق این سایت متعلق به رسانه آموزشی بورسار می باشد.

up to

50% off

Awesome Products - Amazing Prices