چرا بررسی ترازنامه شرکت ها اهمیت دارد؟

ترازنامه
ترازنامه، صورت وضعیت مالی شرکت است که یکی از مهم ترین صورت های مالی است. ترازنامه وضعیت مالی شرکت را در یک تاریخ معین به طور خلاصه نشان می دهد. با استفاده از ترازنامه می توان مشخص کرد که چه مقدار از دارایی های یک شرکت متعلق به صاحبان سهام (سهامداران) و چقدر از آن مربوط به بدهی های شرکت است. اهمیت ترازنامه به حدی است که می توان آن را به عنوان وضعیت یک واحد اقتصادی در قالب تصویر در نظر گرفت و هم چنین می توان با منابع و مصارف شرکت آشنا شد. می توان گفت ترازنامه اولین صورت مالی است که توسط تحلیل گران مورد ارزیابی قرار می گیرد. مبنای تهیه ترازنامه، معادله اصلی حسابداری به شرح ذیل است:
دارایی= بدهی + سرمایه (حقوق صاحبان سهام)

در واقع دارایی ها، بدهی ها و سرمایه، سه جزء اصلی تشکیل دهنده ترازنامه هستند.

مطابق فرمول بالا جمع دو طرف معادله همواره باید مساوی باشد. ترازنامه تصویری لحظه ای و آنی از دارایی ها و بدهی ها و میزان سرمایه گذاری سهامداران به نمایش می گذارد. ترازنامه مبنایی برای محاسبه نرخ های بازگشت و ارزیابی ساختار سرمایه شرکت به شمار می رود.

اشکال ترازنامه:
شکل حساب T: این نوع ترازنامه مانند T است که در ستون سمت راست آن اقلام دارایی درج می شود و در ستون سمت چپ آن به ترتیب اقلام بدهی ها و حقوق صاحبان سهام قید می گردد.
شکل گزارشی: در این شکل از ترازنامه بعد از درج ستون دارایی های واحد اقتصادی، ستون سمت چپ ( بدهی و حقوق صاحبان سهام) به ترتیب زیر ستون دارایی ها گزارش می شوند.

اقلام ترازنامه:
ستون دارایی ها: در ستون اول در سمت راست دارایی ها یک واحد اقتصادی به ترتیب میزان نقدشوندگی از بالا به سمت پائین قرار می گیرند. منظور از میزان نقدشوندگی دارائی، سهولت تبدیل آن دارائی به وجه نقد است؛ هر چه سهولت تبدیل دارائی به وجه نقد بیشتر باشد در سطح بالاتری قرار می گیرد.
دارائی شامل دو بخش است:
دارائی های جاری: این قبیل دارائی ها نقد شوندگی بالائی دارند؛ مثل وجه نقد، سرمایه گذاری کوتاه مدت ،اوراق بهادار قابل فروش، حساب های قابل نقد، موجودی کالا، مخارج پیش پرداخت شده.
دارائی های غیرجاری: مثل سرمایه گذاری های بلند مدت (سرمایه گذاری بیش از یک سال مثل اوراق بدهی با سررسید بیش از یک سال)، دارایی های ثابت(ماشین آلات، زمین،اموال)، دارایی های نامشهود که ذات و طبیعت آن ها فیزیکی و لمسی نیست ( سرقفلی، حق اختراع، حق تالیف، حق اکتشاف، علائم تجاری، مدل درآمدی، پایگاه داده، حق امتیاز و موارد مشابه).
به صورت خلاصه می ‌توان اظهار داشت که اگر سرمایه‌ گذاری کوتاه مدت را حفظ ثروت در نظر بگیریم، سرمایه ‌گذاری بلند مدت افزایش ثروت است.
مشخصه اصلی دارائی های ثابت به استثنای زمین، استهلاک آن هاست و همه ساله بخشی از ارزش آن ها به هزینه استهلاک انتقال می یابد. در اثر استهلاک، ارزش دفتری این اقلام همه ساله کاهش می یابد.

انواع بدهی:
بدهی ها نیز مانند دارایی ها به دو دسته بدهی جاری و غیر جاری (بلند مدت) تقسیم می شوند. در گروه بدهی های جاری آن دسته از اقلامی قرار می گیرند که دارای سررسید کمتر از یک دوره مالی هستند؛ مانند حساب ها و اسناد پرداختنی، پیش دریافت ها، ذخیره مالیات و …
در گروه بدهی های غیر جاری نیز کلیه بدهی های بلند مدت شرکت قرار می گیرند که انتظار سررسید آن ها در طی یک دوره مالی نمی رود مانند :ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان، تسهیلات بلند مدت و …

حقوق صاحبان سهام:
حقوق صاحبان سهام شامل سرمایه، اندوخته قانونی، سایر اندوخته ها، سود و زیان انباشته و… است و همچنین پولی که به صاحبان آن کسب و کار تعلق می گیرد. این مبلغ در حساب ها با عنوان دارایی خالص شناخته می شود و باقی مانده کلی دارایی های شرکت بعد از کسر بدهی های آن به غیر از صاحبان سهام است.

سرمایه در گردش: سرمایه در گردش را می توان از ترازنامه با کسر دارایی های جاری از بدهی های جاری بدست آورد.

نمونه ترازنامه:
جدول زیر نمونه ای از یک ترازنامه را نشان می دهد:

نمونه ترازنامه

نحوه تجزیه و تحلیل ترازنامه
اقلام زیادی در تجزیه و تحلیل ترازنامه مورد بررسی قرار می گیرند. حساب های دریافتنی، سرمایه گذاری های کوتاه مدت، املاک و مستغلات ، تجهیزات و موارد بدهی عمده از مهم ترین اقلام ترازنامه هستند که در تجزیه و تحلیل ترازنامه و صورت های مالی مورد بررسی قرار می گیرند. اما بیشتر متخصصان این حوزه پول نقد را به عنوان مهم ترین مورد، بررسی می کنند و آن را مهم ترین آیتم در ترازنامه یک شرکت می دانند. برای بدست آوردن اطلاعات از ترازنامه؛ باید مقایسه ای میان اطلاعات ترازنامه شرکت ،ترازنامه دوره های قبل شرکت و ترازنامه های سایر شرکت های فعال در صنعت مورد فعالیت صورت پذیرد. البته به هیچ وجه نباید ترازنامه ای از دو صنعت مختلف را با هم مقایسه کرد چرا که به دلیل تفاوت های صنایع نمی توان اطلاعات مفیدی از آن دریافت کرد.

بزرگترین مشکل ترازنامه چیست؟
بزرگترین مشکل ترازنامه ثبت با ارزش دفتری می باشد. ثبت با ارزش دفتری باعث می شود تورم در اعداد ترازنامه تاثیر داده نشود و بعد از گذشت مدتی این اعداد دیگر به روز نباشند. از آنجا که تحلیل صحیح بر مبنای ارقام و اعداد واقعی بدست می آید این مشکل ممکن است ضریب خطا در تحلیلِ تحلیگران را افزایش دهد.

برای تحلیل یک شرکت از دید بنیادی، آشنایی، شناخت و تسلط بر صورت های مالی ضروری است. 

0 پاسخ به "چرا بررسی ترازنامه شرکت ها اهمیت دارد؟"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق این سایت متعلق به رسانه آموزشی بورسار می باشد.

up to

50% off

Awesome Products - Amazing Prices